Jag vill vara en vit massaj...

Haha.. ja vet att det låter helt galet... Men jag längtar verkligen efter äventyr... Jag längtar alltid efter äventyr, ett problem jag lider av, leder lätt till rastlöshet och missnöje...
Men hur som helst... Läser en grymt intressant/ spännande bok just nu... Den vite massajen! En verklig historia om en kvinna som finner kärleken med en massajkrigare i Kenya och bestämmer sig för att lämna sitt trygga liv hemma i Europa och bosätta sig i en massajby mitt ute i ingenstans... Hon är sjuk i malaria och matförgiftning och hepatit för jämnan men ändå kämpar hon på där, föder barn där, jobbar där... Grymt häftig kvinna...

Önskar att jag fick uppleva ett sånt äventyr nångång.. Vet att det låter helt galet!!! Men jag är rätt säker på att jag är född i fel land, trivs inte i sverige... Borde blivit asiat  istället... haha.... Bosatt i Thailand eller nåt annat buddistiskt land... Gillar värmen, gillar smutsen, pick up-bilarna, människorna, gatustånden med mat... Gillar att det saknas välplanerade parker och gatubelysing, gillar att kraven på hur man ser ut inte är så höga och att allt inte kretsar kring "sak-värde" Känns som att de värdesätter så mycket annat och har mycket mer tid för eftertanke i sådna länder. Man lever inte efter samma välsynkade schema utan tar mer dagen som den kommer... Och man hjälper nästan alltid en främling... Det är nåt vi är så kassa på här i sverige, om nån frågar om vägen eller efter hjälp svarar vi kort och drygt och går vidare, "stolta" över att ha kunnat hjälpa... Och ser man att någon behöver hjälp lådsas man istället som att man inte ser det, som att man är för rädda att klampa in på nåns revir eller genera genom att hjälpa... Konstigt det där... Konstigt hur livet kan vara så olika i alla länder och kulturer...

Men rätt fashinerande och jag slutar aldrig att förundras eller längta efter nästa land och nästa resa... Världen är bara helt enorm och det finns såååå mycket att uppleva där ute...

Som jag skrev  på förstasidan i min dagbok på island ( nåt som jag läste på väggen på nån toalett i nåt land) :

- The world is a book, and the one who stays att home only read one page... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0