Jag har valt världens bästa jobb.... inbillar jag mig nu!

Sitter i datasalen på biblioteket nu... Kanske är det sista gången?!
Univesitetslivet börjar närma sig sitt slut... Det eviga festandet har lagt sig, nångång mellan någon  stressig praktikperiod och pojkvän så lugnade jag ner mig...
Nånstans här började yrkesrollen få en plats i min värld, den blev verklig och faktiskt viktig.
Jag tycker faktiskt att jag valt ett viktigt jobb, det är ett jobb jag verkligen vill ha, men det är även för andra ett väldigt viktigt jobb.
I början tvivlade jag, hur kul och tacksamt kan det vara att vara sjuksköterska lixom? "pissig lön, arbeta på helgdagar, kass övertidsersättning, ingen självklarhet att ta rast eller gå hem i tid... "
ja ni förstår?

Nu, idag... 2½ år senare kan jag inte tänka mig något annat...  Jag vill detta och jag tänker bli bra på detta!
Jag vill bli den bästaste sjuksköterskan mina patienter har träffat, det komer att ta tid, reflekterande, tårar, trötthet, övertid, jobbiga möten, blod, svett och tvivel... Men en bit har jag kommit...
Legitimationen är bara en tenta, lite praktik och några seminarier ifrån mig nu!

Erfarenheten och alla de praktiska färdigheterna ligger framför mig... Är långt ifrån färdiglärd!

Tänker aldrig se mig själv som färdiglärd, inbillar mig att det inte finns några bra sjuksköterskor med den inställningen...
För det går inte att vara färdiglärd i detta jobb, för varje ny människa man möter lär man sig nåt nytt! Varje patient är en ny utmaning, en ny helhet som människa att se över, genom och runt.
Det är tjusningen med detta jobb, för att inte tala om den tillfredställelse man känner när en svårt sjuk patient får gå hem, frisk igen och med en upplevelse av att trots skiten de drabbats av ha blivit väl omhändertagna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0