Mödomshinnan är spräckt!

Nuså... RFSU har lagt fram ett förslag om att mödomshinnan inte längre ska kallas för detta utan det nya ordet istället ska vara SLIDKRANS.
Jag vet inte vad jag tycker om det nya ordet i sig, som feminist och (antagligen) blivande barnmorska borde jag såklart inte säga att det låter smaklöst. Men lite så känner jag, jag vet inte riktigt om jag vill ha en slidkrans på min kropp?!
Har lite andra förslag, typ vaginalveck? muttkrull? fitträfflor?    Ne, nu blev jag alldeles för oseriös...
Men varför inte bara kalla det för just vad det är; slemhinneveck!

Hursom så tycker jag att detta är ett bra initiativ av RFSU, mödomshinnan är en myt som länge stått för "oskuld".
I många kulturer ses man inte som oskuld om man inte blöder vid första samlaget! Hemskt i mina öron! Men det värsta är kanske konsekvensen utav att inte kunna uppvisa sin oskuld när man borde.

Men även i sverige talar man om detta fenomen och visst finns det en föreställning om denna mödomshinna.
 Jag kan minnas att jag o mina vänner i de lägre tonåren disskuterade och resonerade kring fenomenet mödomshinna, och kom fram till att vi nog ridit (på hästar!!) så många år att vi nog inte skulle blöda när vi förlorade oskulden då den s.k. mödomshinnan sannolikt skavts bort...
Vad jag vet var det ingen av oss som blödde. Om det hade med ridningen att göra eller den egentliga frånvaron av den s.k. mödomshinnan vet jag inte..
Men troligtvis hade inte ridningen något med saken att göra!

Att unga kvinnor från vissa kulturer ansöker om att  återställa sin mödomshinna tycker jag är hemskt!
Att kräva blod och spräckta hinnor bottnar endast i gamla värderingar och ovetenskaplig kunskap!
Så jag tackar RFSU för att de spräcker hål på myten om mödomshinnan och arbetar för ett nytt namn på den och hoppas att vetenskapen om vad den egentligen är kan lugna många kvinnor och sluta fungera som ett maktknep från män över  kvinnor!

Kommentarer
Postat av: josefin

Jo gillade verkligen alla mina "nya" saker...allt e väl hyffsat..händer lite skit lite då och då..men inget man inte överlever...arbetslös dock o allt det innebär..men jag anser alltid att huvudsaken är att dem jag älskar mår bra och är friska.

2009-05-07 @ 19:14:25
URL: http://ilonasmamma.blogg.se/
Postat av: josefin

bra bra..jobbigt bara att tjejer i vissa kultur förväntas blöda..helt sjukt..men men, hoppas det verkligen blir ändring..muttkrull lät väl bra? eller inte

2009-05-07 @ 19:38:28
URL: http://ilonasmamma.blogg.se/
Postat av: maddlur

hahaha a men seriöst...slidkrans??? haha det var fanimej det värsta namnet någonsin! Låter ju skitäckligt.... Var det en man som kom på det eller???

2009-05-07 @ 22:54:07
URL: http://maddlur.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0