Att vårda sig själv...

Att vårda sig själv är något man verkligen bör lägga tid på... Man borde helt klart vara bättre på att ta hand om både sitt inre och sitt yttre... Jag är rätt kass på båda delarna...
Jag har haft perioder i livet när jag mått riktigt kasst, både psykiskt och fysiskt... jag har inte tagit hand om min kropp, jag har straffat mig själv för att jag inte duger i mina egna ögon..  Det har påverkat mig på flera sätt, det har påverkat min självbild framförallt och visst, jag vet att jag inte är världens snyggaste person, men det finns helt klart människor som ser värre ut.... Jag behöver inte skämmas, de största felen rår jag ändå inte på och kan aldrig påverka... Och om jag lär mig acceptera dessa fel, då hoppas jag att andra oxå gör det... Och om de inte klarar av det så var de helt enkelt inte större människor än så och helt klart inte värda att lägga energi på!

I början på sommaren blev jag sjukskriven (som ni säkert redan vet om ni läser bloggen regelbundet)...
I och med sjukskrivningen blev jag lat, jag tappade lusten att ta hand om mig själv, det är inge roligt när man ändå känner sig ful...  5 kg gick jag upp på det, som om det inte var nog med det jag redan lagt på mig det senaste året typ?! Inge smink, inge shopping, aldrig uppklädd, inga klackar denna sommar... Jag kände mig inte snygg nog att kunna klä upp mig helt enkelt... Det kändes bara fel och löjligt!
Nu har jag känt mig "fin/ hel" några veckor i väntan på ny operation på torsdag... Så jag har passat på att ladda upp lite, vet att jag har ca. 2 månader framför mig av "fulhet"... jag har laddat med att klippa mig idag, njutit av värmen och ljuset i solariet, beställt tre par nya glasögon att gömma mig bakom, jag har shoppat lite, varit ute i skogen, njutit av att jobba ( eller ja, av att inte vara sjukskriven iaf)... Jag har köpt nytt träningskort idag och ska iväg och träna för första gången på länge ikväll..
Jag har laddat upp mig för denna period av sjukskrivning, jag har förbrett mig, både mentalt och fysiskt..
Jag har en plan denna gång.. Jag har satt upp lite mål och jag TÄNKER INTE LÅTA MIG BESEGRAS AV SJUKDOMSMONSTRET!!!!!! Det är slut på det! jag tänker INTE sitta hemma och skämmas för att mitt öga inte ser ut som alla andras, det är inte mitt fel, jag ska inte behöva gömma mig för det!

Jag ska vända sorgen och skammen till styrka och stolthet.. För att jag pallar detta, för att jag står ut och klarar mig igenom detta gång på gång... För det är inte så många som ställs inför sådna här besvikelser och avbrott i livet gång på gång, det är inte många som periodvis måste se sig själv i spegeln för att se någonting skadat och trasigt.. Men för mig är det vardag, det är en del av mitt liv att tvingas gå igenom detta och det är verklighet att operationerna inte gör mig snyggare... Lidandet ger lixom ingen belöning någongång...
Men nu är det slut på det, det ska inte få ta över mitt liv, det ska inte få ta över min vardag, det ska inte få hindra mig eller få mig att skämmas över mig själv... Ne, denna gång tänker jag göra vad jag vill, även fast jag inte ser ut som alla andra... Så det så.. Och jag tänker göra det med stolthet och styrka!!
Och jag ska definitift inte sluta ta hand om mig själv för att dessa två månader kommer att bli tuffa... Ne, träning ska in på schemat, håret ska fixas, klackarna ska på och kläder ska det shoppas och jag ska visst gå ut bland folk utan att känna mig som ett missfoster...
För jag är inget freak, jag är bara lite annorlunda, men det är inte mitt fel, jag hade otur och mitt öga är inte som alla andras... jag rår inte på det.. jag kan bara göra det bästa av situationen och fortsätta mitt liv!!

Att vårda sig själv är att leva... Att vårda sig själv är att acceptera sig själv och ta hand om det som är bra istället för att fokusera på det som är fel... Så nu ska jag vårda mig själv... Hela vägen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0