Om man skulle följa sitt hjärta...

Hur långt skulle man komma i livet om man följde sitt hjärta? Och hur ska man veta om det blir rätt om man följer sitt hjärta, det sunda förnuftet bjuder på trygghet, konsekvenstänk och mycket "bita ihop"...
Ibland undrar jag hur livet skulle se ut om man alltid följde sitt hjärta, i ärlighetens namn tror jag faktiskt att jag hade levt flummigt i Thailand, kanske som dykinstruktör på nån liten ö... Det passar mig, sola och bada och luffa runt i flipflops, bikini och harembyxor... Hänga, jobba fast man nästan är ledig..
Om jag följt mitt hjärta hade jag kanske desperat haft några barn nu, levt med lån i ett hus... Njutit av dagar med lek och bus kring benen, gräva i sitt trädgårdsland på kvällarna och klippa gräset i solnedgången..
Om jag följt mitt hjärta hade jag kanske varit journalist... Skrivit, letat och undersökt saker.. Det tycker jag är roligt!
Jag vet inte vad jag följde när jag valde mitt jobb, men jag är rädd för att jag inte följde hjärtat... Kanske hade jag någon idealiserad bild av hur det skulle vara att arbeta som sjuksköterska.. Att arbeta i fina luftkonditionerade lokaler, ha patienter som man har tid att möta, träffa och faktiskt hjälpa på riktigt... Verkligheten är inte sån! Verkligheten är underbemanning och besparingar och konstant frustration över att man inte hinner göra arbetet så bra som man önskar att man kunde!

Jag funderar på att byta jobb, plugga vidare, helt byta inriktning i livet när det kommer till karriär...
Men jag vet inte hur jag ska ta mig vidare eller åt vilket håll jag ska gå...
Men denna gång ska jag följa mitt hjärta, min magkänsla...
Sunt förnuft har jag som grund att stå på och dit kan jag alltid falla tillbaka...
Nu vill jag flyga fritt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0