Vad ska man äta egentligen?

Det är ju inte direkt någon hemlighet att jag i princip hela mitt liv fört en kamp mot x antal extra kilon.
Jag vet vart mitt problem ligger, jag äter för mycket socker! Men det finns även annat som spelar in, typ gener, det spelar lixom ingen roll hur lite jag äter, jag kommer aldrig att bli någon liten tjej... en stor sorg för mig då jag alltid fantiserat om att få vara 160 lång och väga 50 kg... Men på vuxna dar inser jag att det inte kommer bli så... Det räcker lixom inte med att skaffa sig en dålig hållning....  Längden kan jag alltså inte påverka på något sätt..

Men så var det det här med vikten, det är faktiskt någonting jag skulle kunna påverka, frågan är bara hur???
Rönen är många, jag har testat otaliga dieter ( som jag självfallet aldrig klarar av att slutföra), en period lyckades jag bra... Problemet var att jag var extremt olycklig under denna period och matlusten var i det närmsta obefintlig och kilona rasade av när jag trots intaget av endast keso, tomat och avocado spenderade ca 13 timmar på gymmet och lika många promenerandes varje vecka...  Så ska jag inte lyckas denna gång...
Jag har övervägt GI, jag har övervägt LCHF, jag har övervägt shakar, jag har övervägt vikt väktarna, jag har övervägt fruktdieter och salladsdieter...

Men så inser jag att det måste bli en långsiktig viktnedgång, en livsstilsförändring..
Och då fundrar jag på hur jag Önskar äta....
Om jag fick önska hur jag ville leva så skulle det vara ; Ekologiskt och möjligtvis vegetariskt samt sockerfritt!

Sååå.... Det första projektet att ta tag i blir; sockret!
Hur ska jag lyckas då? Jag vill ju faktiskt inte leva helt utan godis, jag älskar ju mitt godis trots allt... Planen ser ut som följer; Inget godis eller annat sött  (bara frukt!) fram till midsommar (ca 1 månad) då hinner kroppen avgifta sig från det och jag hinner ändra mina vanor kring godiset... Sen blir det godis på lördagarna!! Och då endast lördagarna!!

Det ekologiska har jag startat lite mått med, tyvärr är det rätt dyrt, men det känns bra! Så fort jag skaffat ett hus så blir det odling av grönsaker för egen maskin och då löser sig en del av året iaf!

Det vegetariska... Det får bli på en nivå som betyder att jag kommer att äta kyckling och fisk och endast kött när jag blir bortbjuden.... - nu återstår bara projektet att övertala karln om att man kan leva såhär!

Va tror ni? verkar det rimligt???

Personligen säger jag; Heja mig, jag tänker lyckas!!!! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0