Längtar tillbaka...

Sommaren 2005 jobbade jag på Island, om ganska exakt en månad är det 5 år sedan jag fick samtalet om att jag blivit erbjuden jobb på ett hotell på norra island.. Jösses vad tiden går fort..
Jag hade ingen aning om vad som väntade mig, hade aldrig varit borta så länge hemifrån, i ett land där jag inte kände någon, som jag nästan inte visste någonting om, där jag inte kunde språket.. Det var ett äventyr!
Det blev nog mitt livs bästa äventyr!

Jag längtar ofta tillbaka, det var nog de bästa månaderna i mitt liv, har aldrig känt mig så harmonisk, lugn, tillfreds och ostressad som jag gjorde under den här tiden. O tjejerna jag jobbade ihop med... vilka guldkorn, tänk vilka roliga stunder vi hade tillsammans, på jobbet och efter jobbet... =)
Jag vet inte varför denna tid blev så minnesvärd och värdefull för mig, kanske för att jag äntligen flytt staden Eskilstuna, tagit steget och lämnat skiten bakom mig... Det var ett avgörande steg i att bli vuxen, frigöra sig, känna efter vad jag verkligen ville med mitt liv, få en chans att hitta mig själv efter en lång jobbig tonårstid... Kanske för att miljön är fantastiskt häftig och rogivande, på något vis blev man lugn om att bli påmind om hur mäktiga krafter som finns omkring oss... Att dra upp rullgardinen och se en vulkanområde på andra sidan sjön varje morgon är rätt mäktigt.
Att bo avsides från stad och stress, jag har aldrig känt mig så trygg... Jag skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka, jobba, leva, vara där...
Kanske är det vulkanens utbrott som gör att jag tänker mycket på detta just nu, det är häftigt och jag kan inte annat än le, det känns lite som Islands sätt att visa upp sig för världen, ett sådant litet land med så stora krafter!


Här i Myvat'n bodde jag... Så daglig promenat över lavakratrarna ingick i programmet!



När vi cyklade till o från byn 2,5 mil iväg, passerade vi detta underbara ställe, det var så otroligt vackert att man drog efter andan varje gång man passerade, bilden ger ingen rättvisa!



På andra sidan sjön, intill byn låg detta område som vi kunde se ryka från vårt sovrumsfönster.



Akureyri, den närmsta staden 10 mil bort... Islands näst största stad med 16 000 invånare.



vattenfallen runt omkring på ön är grymma... Love them! kanske är det dessa som fått mig att gå i taket och älska att titta på vatten.. Jag får lixom aldrig nog av det! Det är så mäktigt och vackert.


I huset bakom den glada joggaren bodde jag! med utsikt över sjön på den första bilden!

Är det förståeligt att jag längtar tillbaka??


Obs! Bilderna i inlägget är lånade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0