En liten surig sak...

Nu har jag suttit och irriterat mig en bra stund på en sak, jag vet att jag visste redan innan vad jag gav mig in på, men jag trodde nog inte att det skulle störa mig så mycket, nämligen det här med helgjobb!
Som sjuksköterska på vårdavdelning ingår helg, kväll och storhelg på schemat - Logiskt, patienten blir inte friska bara för att resten av sverige är lediga! Detta störde mig inte så mycket i början, jag tänkte att man ju får storhelgstillägg när man jobbar så då kanske det ändå är värt det... Problemet är att det känns inte värt det att jobba hela julhelgen för en tusenlapp extra i lönekuvertet, är det meningen att det märks?
herregud, inom handel har man ju typ dubbelt betalt, om en annan fick det kanske det hade känts värt det lite iaf... Men icke då! Jobbar man för skattepengar så ska man inte ha mer än absolut nödvändigt!

I år har jag jobbat jul, påsk, valborg och nu står det på mitt schema att jag ska jobbar midsommarafton (iof dag men ändå) Problemet är att vi ska fira på Öland, det är en bit att åka när man slutar jobba kl 15.30, självklart är det inte min arbetsgivares fel att jag råkar hänga på Öland vid högtidsdagar...
Problemet är att jag är trött på helgjobb och storhelgsjobb.. Det stör mig inte att jobba vardagkvällar eller någon helg då och då... Men varannan eller var tredje helg är för mig och min smak för mycket.. Och att på det arbeta storhelgerna när alla andra man känner är lediga och har det bra och roligt, det är rätt surt! Särskilt när det inte direkt ger någon utdelning i lönekuvertet... För mig är inte pengar allt och jag känner verkligen inte att det är värt det! Det är mer värt för mig att få spendera kvällar och helger med goda vänner och samla fina minnen istället!

Så, idag ansöker jag om semester eller komp på midsommarafton! Kommer antagligen inte att få det beviljat (trots vetskapen om detta kommer jag att bli sjukt besviken!) ... Men det är alltid värt ett försök! Om jag inte ens ansöker så är det ju iaf absolut kört!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0